dinsdag 7 oktober 2014

Dyspraxie : een gepuzzel op de toets

De schriftelijke overhoringen (SO) en beheersingstoetsen (BT) vliegen je hier om de oren. Het is duidelijk dat iedere leerkracht nog even wat punten wil binnenhalen voor zijn/haar vak zo aan de vooravond van het eerste perioderapport. Voor een leerling die het beste leert door vaak te herhalen wil dat zeggen : vele uren studiewerk. Gelukkig (in de eerste plaats voor dochterlief) zien we resultaten binnenkomen waar ze erg tevreden mee kan zijn.

Maar af en toe is het eens slikken. Zo was er een BT geschiedenis afgelopen week. Ik denk dat hier in totaal 3u voor geleerd is (natuurlijk verspreid over meerdere dagen en studiemomenten voordat er mensen denken dat wij onze dochter afbeulen) En ik moet zeggen, de dag voor de toets kende ze werkelijk ieder begrip. Ze had ze allemaal op steekkaartjes geschreven en we hebben ze zo vaak geoefend dat ze na 2 klanken al een antwoord kon geven. Dat zou dus een makkie worden. Teleurstelling alom toen er een 5.5/10 naar huis kwam. Wat was hier in hemelsnaam gaande ?

Toen we de toets terugkregen voor ondertekening zagen we het probleem al. Ongeveer de helft van de toets waren duidelijke vragen, genre " wat betekent...." of "leg uit...". Die had ze dan ook goed. De andere helft van de vragen...tja....we zagen tijdlijnen die moesten ingevuld worden (werkt niet bij dochterlief en haar probleem met volgorde). We zagen gemene verwarrende vragen ("was er eerst de joodse tijdsrekening of eerst de islamitische en waarom") Dan slaat hier de paniek toe he. Als je er bij zit en rustig aantoont wat er moet gebeuren (schrijf even voor jezelf op wanneer was de ene en wanneer was de andere en denk dan eens goed na welke ouder of jonger is) dan gaat het wel maar als ze dat zelf moet inzien.....is er alleen blinde paniek en goklust. (en die van ons heeft geen Las Vegas kwaliteit helaas). We zagen ook iets wat ongetwijfeld voor de leerkracht een cadeautje was aan de kinderen om snel wat punten binnen te halen "zoek de volgende oude steden op in een historische atlas" maar ja atlas, oriƫnteren, kaartlezen......dat is hier allesbehalve een cadeautje voor extra punten. Er stond dan ook netjes in rood 0/6 in de kantlijn...tja daar gaan de cadeaupunten.
Eigenlijk waren we best teleurgesteld over de manier van toetsen omdat zo duidelijk is dat op deze manier nooit de kennis die ze geleerd heeft tot uiting zal komen. Toch heb ik hier gekozen de school niet te contacteren. Immers, ik wil niet zo een ouder worden die iedere week daar aan de deur staat met een uitleg waarom iets moet aangepast worden in functie van haar kind. Daarbij het was geen onvoldoende en de andere punten voor dit vak waren hoog genoeg om dit op te vangen. We hebben samen met dochterlief de hele toets nagelopen en geconcludeerd dat ze ontzettend goed geleerd had en bij een duidelijke vraagstelling dit ook kon laten zien. Dat de helft van haar toets zo warrig was voor haar...tja dat heeft niks met haar inzet te maken.  (maar het feit dat ik het hier schrijf, wil toch zeggen dat het me dwars zit dus misschien komt er toch een keer een melding van...ik beloof niets)

De volgende teleurstelling was Techniek-Wetenschappen. Dit is een nieuw vak dit schooljaar en een echt doe-vak dus helemaal haar ding. De leerkracht is schijnbaar een erg aardige begripvolle man. Bij een lager punt vraagt hij hoe ze geleerd heeft om te kijken waar het fout is gegaan. Bij een lager punt maar een moeilijk onderwerp zet hij bemoedigende woorden op haar toets als "goede poging gedaan !"  (op de lagere school had dochterlief ooit een vervangleerkracht die vanaf een 6 steevast een droevige smiley stempelde met de opmerking "je kan beter" grrrrr) Bij een goed punt geeft hij lovende commentaar. Ja een vak dat haar interesseert, een aanmoedigende leerkracht en veel zien en doen....dat werkt schitterend bij dochterlief. Ze had dus ook iets meer verwacht dan 7.5/10 op haar BT.  (voor het geval dat het niet duidelijk is...SO is een kleine hoeveelheid die getoetst wordt zeg maar na 1 les, een BT is een grote brok zeg maar een of meerdere hoofdstukken)
En dcd-kinderen houden meer van kleine brokjes dan van grote brokken, dus BT's zijn altijd spannend hier in huis. Wat was er nu gaande bij deze toets ?
Awel, de laatste pagina was een kruiswoordpuzzel !!!

Echt, ik begrijp zo een leerkracht wel hoor. Laten we het wat leuker maken voor de kinderen, laten we de toets afsluiten met een kruiswoordpuzzel dat is wat ontspannender. Maar nee niet voor die van ons. Paniek he en verwarring....euhm horizontaal 5 had ik toch al ? oh wacht dat was verticaal of niet of was ik met een ander nummer bezig en is dit wel het juiste vakje voor mijn antwoord.... ouders van dcd kinderen kunnen het zich wellicht perfect voorstellen. Dochterlief vertelde dat ze na de eerste paniekaanval besloten had om de puzzel links te laten liggen en zich heel goed te concentreren op de rest van de toets en dan op het einde wel eens zou kijken of ze er wat mee kon. Goed gedaan van haar, die nuchterheid heeft haar toch die 7.5/10 opgeleverd.
Dit was nu wel een moment dat ik mijn schoenen al had aangetrokken om naar school te marcheren. Wat heeft kruiswoordpuzzel-vaardigheid nu te maken met leerstof ?! Maar het is nooit goed met veel emoties iets duidelijk te maken dus ik heb er een nacht over geslapen. En tijd brengt raad (wat klink ik nu oud). De volgende keer gaat dochterlief gewoon niet naar de puzzel kijken maar enkel naar de vragen en de antwoorden erachter noteren. Bij de puzzel kan ze dan schrijven "lukt me niet, zie hieronder de antwoorden" of zoiets. Ik neem aan dat er punten worden toegekend voor het correct antwoorden en niet voor het correct invullen van puzzelvakjes.

Maar voor de zekerheid ga ik toch een mailtje sturen aan school om dit te checken.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten