zaterdag 11 oktober 2014

Bordspel : Paardopoly en Genius

Vrijdagavond, gezinsavond en het jongste lid had gekozen voor bordspellen. Helaas voor ons mocht ze dus ook het eerste spel kiezen en dat werd het recent verkregen verjaardagscadeau Paard-o-poly. Ja het is exact wat u denkt. Een spin off van het bekende monopoly en de marketingafdeling had goed hun best gedaan want u kan ook kopen : hond-opoly, kat-opoly en nog wat beesten. Normaal laat ik dit soort belachelijke vernieuwingen aan me voorbij gaan, ik hou van het origineel. Maar dochterlief is nu eenmaal paardenfreak (en op een leeftijd dat het heel moeilijk is om een origineel cadeau te verzinnen wat niet te kinderachtig, niet te volwassen en toch een verrassing is) Missie geslaagd met deze aanschaf maar ja af en toe moet het dan ook gespeeld worden.


Het speelt als het origineel (dus duurt vooral heel lang en uiteindelijk raakt er iemand blut) maar met dien verstande dat je strobalen en stallen bouwt, met zadeldekjes rondloopt en de kans/algemene fondskaartjes zijn vervangen door stokpaardjes/paardenmiddel kaartjes. Behalve de gekende kaartjes (ga direct naar de trailer (gevangenis) of ga gratis uit de trailer) kwamen we ook waardevolle (*kuch*) toevoegingen tegen als : loop door de kamer in draf, als je dit niet goed doet betaal dan 50 eur en paardenquiz-vragen. Ach, ik heb het maar opvoedkundig bekeken. Dochterlief wilde de bank zijn en moest dus anderhalf uur in snel tempo hoofdrekenen, we hebben het begrip hypotheekwaarde besproken en er werd geoefend in het onderhandelen (lees : afzetten van je vader) Ik blijf erbij : bordspellen zijn erg leerrijk voor kinderen.

Het tweede spel van de avond was mijn keuze : Genius. Dit is een spel van Reiner Knizia, een man die zo vaak spellen uit zijn mouw schudt als u en ik brood smeren, zo ongeveer dagelijks dus.  Hij is niet echt onze favoriete spelontwerper al moet ik dan toch blozend bekennen dat we wel wat dozen van zijn hand in onze collectie hebben staan. Deze Genius vind ik -zoals het spel in het Duits heet - Einfach Genial. Het bord is duidelijk getekend, je weet meteen hoe ver je mag bouwen met 2 - 3 of 4 spelers. Er zijn maar 3 regels, geen ingewikkelde actiekaarten of fases per ronde dus erg toegankelijk om op tafel te leggen bij spellen-maagden. Er is vaak getracht een soortgelijk spel te ontwerpen maar geen enkel heeft het succes van Genius. Wat me hier het meest aanspreekt is de sneaky twist in de puntentelling. Winnaar is degene (en let nu goed op) die het hoogst scoort met zijn laagste kleur. Die ene zin zorgt voor een totaal andere manier van spelen en (zoals de wederhelft gisteren mocht ervaren) moet daarvoor ook af en toe een zeer smerige zet geplaatst worden.

Ik heb dan ook gewonnen (ben nogal bedreven in het plaatsen van smerige zetten) maar hij mag zich paard-o-poly kampioen noemen en dat is toch iets wat niet iedereen kan zeggen he !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten