vrijdag 19 december 2014

Bordspel De Koningsburcht



Met enige vertraging (door de examens van dochterlief) kwam de goedheilig man ons verrassen. De wederhelft werd hierdoor eigenaar van een heuse koningsburcht. Helaas had sinterklaas deze burcht in Nederland gekocht, waar de vastgoedprijzen duidelijk gevoelig hoger liggen dan in het Vlaamse land. Maar laat dat de pret niet drukken.
De doos zag er alvast schitterend uit en ook de inhoud bleek niet tegen te vallen : een tweezijdig speelbord met een prachtig artwork (winter- en zomerzijde), mooie houten speelstukken en een handige inlay met opbergvakjes.  The Game Master heeft hier enkel een puntje verloren door er niet meteen een paar zip lock zakjes bij te steken. Dan was het werkelijk af geweest. We zijn grote fan van dit soort niet-traditionele speelborden. Hier zie je geen duidelijke vakjes of speelspoor (zoals bij een veredeld ganzenbord) maar 1 grote tekening waarin het spel zich afspeelt. (vergelijk met de borden van Morgenland en Sienna). Het voelt een beetje als spelen op een schilderij.



Ik zat erg tegen het lezen van de spelregels aan te hikken. Het toont nogal complex en er zijn karakterkaarten die je moet leren kennen. Maar ook hier werd ik blij van wat ik las. Duidelijke regels met 3 acties per ronde. Ik heb een hekel aan spellen van het genre : er zijn 9 rondes, iedere ronde bestaat uit 4 fasen, iedere fase bestaat uit 5 acties enz. Niet hier : 12 of 15 rondes (afhankelijk van het aantal spelers) en telkens 3 acties die je kan doen. Ook de verschillende karakters bleken een eitje te zijn. Duidelijke pictogrammen op de kaarten en nog eens een overzichtskaart erbij. Het deed me wat denken aan Macchiavelli, dat komt ook overweldigend over met al die karakters en hun eigenschappen maar na 1 rondje ben je al mee.

De Koningsburcht speelt vlot, de rondes gaan snel en –zoals wel vaker- tegen het einde heb je allerlei plannen en tactieken maar gewoon geen tijd meer om het uit te voeren. Het was ons eerste potje dus we moesten zwaar gokken op de ideale tactiek (veel grondstof ? veel geld ? veel torens ?) Ik speelde op het geld en het resultaat was verbluffend. Ik heb niet gewoon gewonnen, ik heb de wederhelft compleet ondergesneeuwd. Onze scorepionnen stonden zo ver van elkaar verwijderd bij de eindscore dat er een hele burcht tussen paste.  Een heerlijk spel dus !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten