woensdag 1 oktober 2014

Dyspraxie : maak je eigen HP

Gisteren mochten we gaan luisteren naar de visie van school op leerlingen met een leerstoornis. Voor de grootste hoop wil dat zeggen : met dyslexie. Wij springen er een beetje uit maar waren natuurlijk ook uitgenodigd. Na afloop kreeg je dan het individuele HandelingsPlan (afgekort HP) mee naar huis om te bespreken met zoon of dochter.
We zijn heel blij dat zo een grote middenschool (zo een 400 ll) de moeite doet om hier niet gewoon aandacht aan te schenken maar zelfs te werken met individuele plannen onder het (correcte) motto ieder kind is anders. Maar toch...was het even een zuur momentje.
Bij gebrek aan een HP voor dyspraxie (vermoed ik) kregen we het HP voor dyslexie mee. Tja.
Deels kan ik me daarin vinden. Dochterlief ook. Maar toch, er ontbraken essentiële maatregelen voor het struikelvak bij uitstek : wiskunde. (stonden wellicht in het HP voor dyscalculie). Over aardrijkskunde (kaarten lezen, oriëntatie) en LO (evenwicht, coördinatie) werd helemaal niets geschreven.

Gelukkig waren manlief en ik erg oplettend en hoorden we beiden de zalige woorden : en als u vindt dat er iets ontbreekt, schrijf het er gerust bij. Misschien gaat school zich deze woorden beklagen want van ons krijgen ze morgen 2 extra velletjes A4 volgetypt.  Met dank aan de info die we konden vinden via de website van Dyspraxis vzw.
Als er ooit lezers langskomen die een voorbeeld willen van zo een Sticordi-plan voor dyspraxie, geef maar een seintje en ik mail het onze door. Ik begrijp van school dat dit lang niet zo frequent voorkomt als dyslexie/dyscalculie dus vaak voor alle partijen zoeken is.

Gisteren werden de algemene maatregelen overlopen die men altijd toepast voor een leerstoornis en het viel me op dat je toch niet meer "gewoon" leerkracht kan zijn he. Gemiddeld telt een klas 20 leerlingen hier en hoeveel zal je er daarvan hebben als leerkracht ? Een klas of 4-5 ? Dan moet je dus telkens bedacht zijn wie van je 100 leerlingen extra nota's nodig heeft, wie een speciale plaats in de klas, wie wel naar het bord mag geroepen worden of wie niet, wie eerder moet weten dat er een lange leesopdracht aankomt, wie een toets altijd in geschreven vorm moet krijgen enz enz Dat zijn dan nog enkel de leerstoornissen. Wellicht moet je dan ook nog rekening houden met wie emotioneel kan zijn omwille van een bepaalde thuissituatie of wie gedragsproblemen heeft. Je vraagt je af waar die mensen nog de tijd en energie vinden om "gewoon" les te geven.
(en nu moeten ze door mijn schuld ook nog eens 2 volle pagina's opmerkingen gaan lezen.....)

Ondertussen knokt er thuis eentje ontzettend hard om bij te blijven en toch aan de gehoopte 70% te komen. Het eerste rapport komt dichterbij (en hiermee -helaas voor haar- ook de stormvloed aan beheersingstoetsen) Vanmiddag gaan we de 2 schitterende wiskundetoetsen vieren met een studiepauze bij de paardrijwinkel; op zoek naar nieuwe rijlaarzen.

9 opmerkingen:

  1. Hey Bianca,
    Ons kan je wel een plezier doen met een sticorid plan voor leerlingen met dyspraxie.
    Je mag dit mailen naar koen.acc2@telenet.be
    Groetjes,
    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Koen,
    Prima, ik zoek de papieren bij elkaar om in te scannen en mail ze in de komende tijd naar je toe !
    Groetjes
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Bianca,
    Ook ik zou blij zijn met een sticordiplan voor leerlingen met dyspraxie. Mailen kan naar veerle.vanaerschot@gmail.com.
    Dankjewel alvast!
    Groetjes
    Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Bieke,

    Ik ben dit jaar gestart met een lerarenopleiding in het volwassenenonderwijs.
    Voor het vak 'begeleiding' schrijf ik een paper over het onderwerp 'dyspraxie'.
    Zou u mij een kopie van het sticordiplan voor leerlingen met dyspraxie kunnen bezorgen?
    Daarnaast heb ik nog een andere vraag... Ik zou in mijn paper een interview willen opnemen met een tiener met DCD en zijn/haar ouders om na te gaan welke problemen zij ervaren op school, of en hoe zij steun krijgen van leerkrachten,...
    Zouden jullie hieraan willen meewerken?
    Ik zou mijn vragen volgende week kunnen doormailen. Zouden jullie het dan zien zitten mij tegen eind mei jullie antwoorden via mail toe te sturen?

    Ik hoor graag van jullie!

    Else Vertommen
    else.vertommen@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Bianca, graag had ik een voorbeeld gehad van sticordi-maatregelen voor leerlingen met dyspraxie. Ook wij hebben inderdaad veel meer te maken met leerlingen met andere leerstoornissen. Dit jaar hebben we ook een leerling met dyspraxie en we proberen dit zo goed mogelijk op te vangen.
    Met dank
    Dolores
    do_devlaminck@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo,
    Ik zie dat de post niet meer recent is, maar ik had toch nog een vraagje.
    Zou ik het HP dat jullie opmaakten ook kunnen krijgen? Mijn mailadres is: eeckman.lieve@gmail.com
    Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Bianca, ik kijk ik uit naar je HP. Zou het mogelijk zijn om dit ook te krijgen? Groetjes, anndesmyter@gmail.com of info@dyspraxis.be

    BeantwoordenVerwijderen