woensdag 29 oktober 2014

Culinair : uiensoep voor dummies

Ik zal u iets verklappen : mijn favoriete gang aan tafel is soep. Niet het dessert zoals wellicht menig van u die me kent zal denken. Al moet ik toegeven dat ik een dessert ook nooit uit de weg zal gaan, maar ik heb echt een zwak voor soep. Vooral nu het kouder en donkerder wordt, is het heerlijk om een kom dampende tomatensoep voorgeschoteld te krijgen. Maar zelfs in het midden van die ene subtropische zomerdag die we soms krijgen in ons land (meestal half mei of zo) kan ik soep waarderen. En niet van die gekke koude toestanden, nee gewoon echte warme soep.  Met soep kan men weinig fout doen. Ik ben nogal een moeilijke eter dus hou van veilige gerechten. En soep is veilig (uitgezonderd in Hasselt waar een niet nader te noemen restaurant vond dat ze zonder enige waarschuwing hun aspergesoep mochten verrijken met garnaaltjes. Ik huiver er nog van)

Dus jaren geleden stond op mijn verlanglijst bij sinterklaas/kerst : een boek met soepgerechten. Ik heb een keer naar de plaatjes gekeken en goed gelachen met het idee dat er mensen zijn die denken dat een werkende moeder tijd en zin heeft om zelf bouillon te gaan trekken en het boek ver achter in de kast gegooid.  Misschien ligt het inmiddels zelfs bij de kringloopwinkel. Soep bij ons aan tafel komt voornamelijk uit blik. Soms uit pak. Heel soms uit de versrayon van de supermarkt.
Ik geniet dus vooral van soep als we buitenshuis eten en gelukkig zijn we daar erg goed in.

Maar eens in de zoveel tijd begint het te kriebelen. Dan krijg ik visioenen van grote pannen geurende soep in mijn keuken waar ik dan met een houten lepel in sta te roeren terwijl in de andere kamer een select gezelschap vrienden wacht om te proeven van mijn culinaire kunsten. En in plaats van dan mijn soep-boek te zoeken en dit alles in werkelijkheid om te zetten, hop ik dan even de grens over naar de supermarkt. Daar hebben ze namelijk het licht gezien ! Soep voor dummies !

Stel je dat voor : je kiest welke soep je wil maken (want ja ja je moet ze echt zelf maken !) en neemt een pakket verse groenten mee naar huis. Hierin zit alles : de juiste groenten, de juiste bouillonblokjes, de juiste verse kruiden en dat allemaal in de juiste porties. Ze decoreren dat netjes in een bakje met het recept erbij. Een kind kan de was doen. Zie hier het voorbeeld van het uiensoeppakket voor dummies.


                              


Er is ook tomatensoep voor dummies, erwtensoep voor dummies en groentesoep voor dummies. Werkelijk ideaal voor mensen zoals ik die maar een paar keer per jaar een opstoot van huisvrouwachtige gevoelens krijgen. Je hoeft niet te zoeken naar alle ingrediƫnten, het zit gewoon bij elkaar. Geen gedoe met "neem een halve prei" en dan in de winkel staan en zien dat die slungels enkel per 3 verpakt zitten en je dus of een berg in je gft-bak moet kiepen of nog 5 dagen stamppot-prei moet eten. Geen gedoe met twijfelen of je kip-rund-of groentenbouillonblokjes moet kiezen. Geen gedoe met verse kruiden in potjes die je vol goede moed in je keuken wil zetten want op tv staat dat altijd zo gezellig maar thuis drogen die krengen binnen 24u uit. Nee gewoon een doosje waar alles bij elkaar zit. Wel vers. En wel om zelf te koken.

Moest u nu net als ik dit veruit de grootste marketing-ontdekking in supermarkt-land vinden, dan wil ik u wel even waarschuwen : bij het uiensoeppakket wordt verwacht dat u maar liefst 12 uien gaat schillen en fijnsnijden. Mijn ogen hebben het geweten, ik kies de volgende keer weer zoals altijd voor de tomaten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten