vrijdag 17 oktober 2014

Bordspel : Notre Dame

Notre Dame is een spel dat zich situeert in de Middeleeuwen (denk kathedralen, rattenplagen en edellieden) Het stond bij ons (onterecht) al een hele tijd onaangeroerd in de kast. Dat komt omdat ik dit spel online heb leren spelen en toen geen idee had wat ik moest doen of wat er gaande was. In mum van tijd was ik ten onder aan de pest door een te grote rattenpopulatie en dan heb je jezelf alle kans ontnomen om nog iets te winnen.  Het kwam me toen vooral als onoverzichtelijk over dus ik heb het lezen van de spelregels lang voor me uitgeschoven. En gezien ik thuis altijd het haasje ben als het over regels lezen gaat, bleef het spel dus maagdelijk in onze kast staan.

Deze week was het dan toch zover. Ik had werkelijk geen enkele vorm van literatuur meer in huis om even bij te ontspannen dus met een grote zucht dan toch de spelregels maar eens uit de doos gehaald. Het las behoorlijk vlot moet ik toegeven. Het eerste moment werd ik wat afgeschrikt door alle personages en hun speciale eigenschap (duurt altijd zolang voor je dat een beetje kent en dus een tactiek kan hebben in een spel) maar eigenlijk zijn de afbeeldingen op de kaarten zo duidelijk dat je echt van slechte wil moet zijn om niet meteen te zien wat het voordeel van iedere persoon is. We speelden met zijn tweetjes en dat ging erg vlot (gemiddelde spelduur 20 minuten of wat we noemen “een tussendoortje”) Helaas heb ik 2x verloren (scores 47-50 en 54-57), misschien moet ik de volgende keer toch de tactiek van de wederhelft eens proberen. Hij speelde vooral op het rondrijden en boodschappen oppikken en dat ging blijkbaar beter dan mijn pogingen in de notre dame te sukkelen voor wat extra punten.
Het 2de potje lukte het ons warempel om zelfs de ratten helemaal terug te dringen tegen het einde van het spel (terwijl ik online dus al na een rondje of 3 op status 9  ‘pandemie’ stond….en kom daar dan maar eens vanaf !)

Tijd dus om dit eens met meerdere spelers te proberen, kijken of het dan ook nog steeds in de smaak valt. 
U bent welkom voor een potje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten